تبلیغات
تاریخچه جهان - زندگینامه پابلو پیكاسو نقاش اسپانیایی ( 1881- 1973 )
تاریخچه جهان
آیا از تاریخ درس میگیرید؟
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


تاریخچه،زندگینامه،تاریخچه ایران،تاریخچه جهان،بنای تاریخی،تاریخ،مطالب و عکسهای تاریخی،تاریخ و باستان شناسی

مدیر وبلاگ : pourrashidi
نویسندگان
«پابلو پیكاسو» یكی از پركارترین و بانفوذترین هنرمندان قرن بیستم است كه در زمینه نقاشی، مجسمه‌سازی، قلمزنی، طراحی و سفالگری، هزاران اثر خلق كرده است. او مكتب «كوبیسم»[*] را به همراه «جرجیس براك» (Georges Braque) در میان نقاشان جا انداخت و فن درآمیختن رنگها بر پرده نقاشی را به عالم هنر معرفی كرد.
پیكاسو در بیست ‌و پنجم اكتبر سال 1881 در «مالاگا»، شهری در اسپانیا به دنیا آمد. او فرزند یك نقاش تحصیلكرده به نام «جوز روئیزبلنكو» (Jose Ruis Blanco) و «ماریاپیكاسو» (Maria Picasso) بود و از سال 1901، نام خود را به نام خانوادگی مادرش تغییر ‌داد. پابلو از همان دوران كودكی به نقاشی علاقه پیدا كرد و از ده سالگی نزد پدرش كه معلم یك آموزشگاه هنری بود، اصول اولیه نقاشی را یاد گرفت.

وی در سال 1895 به همراه خانواده به «بارسلونا» رفت و در آنجا در آكادمی هنرهای عالی «لالنجا» (La Lonja) شروع به تحصیل كرد. دیدار او از مكانها و گروههای مختلف هنری تا سال 1899 در پیشرفت هنریش بسیار تأثیرگذار بود. در سال 1900 میلادی، اولین نمایشگاه پیكاسو در «بارسلونا» تشكیل شد. وی در پاییز همان سال به پاریس رفت تا مطالعاتی در ابتدای قرن جدید داشته باشد و در آوریل 1904 در پاریس اقامت كرد و با آثار «امپرسیونیست» خود به شهرت رسید.
پیكاسو در اوقات فراغت از تنها ماندن خودداری می‌كرد و به همین دلیل، در مدت كوتاهی، حلقه دوستانش كه شامل «گیلائوم آپولنییر»(Guillaume Apollinaire)، «ماكس جاكب» (Max Jacob) و «لئواستین» (Leo Stein) و همچنین دو دلال بسیار خوب به نامهای «آمبوریسه ولارد» (Amborise Vollard) و «برس‌ول» (Berthe Weel) بود، شكل گرفت. در این زمان، خودكشی یكی از دوستانش تأثیر بدی بر پابلوی جوان گذاشت و در چنین وضعیتی، دست به خلق آثاری زد كه از آن به عنوان «دورة آبی» (Blue Period) یاد می‌كنند. وی در این دوره، بیشتر، چهره آكروباتها، بندبازان، گدایان و هنرمندان را نقاشی می كرد و در طول روز، در پاریس مشغول تحقیق بر روی شاهكارهایش در «لوور» (Louvre) بود و شبها به همراه هنرمندان دیگر در میكده‌ها وقت می گذراند. پابلو پیكاسو در دوره آبی، بیشتر، رنگهای تیره را در تابلوهای نقاشی خود به كار می‌گرفت. اما پس از مدت كوتاهی اقامت در فرانسه، جعبه رنگ او به رنگهای قرمز و صورتی تغییر پیدا كرد. به همین دلیل، این دوره را «دوره رز» (Roze Period) می‌نامند. در این دوران، به دلیل دوستی با برخی از دلالان هنر، شاعر آن زمان «ماكس‌جاكب» و نویسنده تبعیدی آمریكایی، «گرترود استین» (Gertrude Stein) و برادرش «لئو» (Leo) كه اولین حامیانش بودند، سبك او به میزان قابل توجهی عوض شد؛ به گونه ای ‌كه تغییرات درونی او در آثارش نمایان است. تغییر سبك او از دوره آبی به دوره رز، در اثر مهم او به نام «لس‌دیموسلس اویگنون» (Les Demoiselles Ovignon) قابل مشاهده است. كار پابلو پیكاسو در تابستان سال 1906، وارد مرحله جدیدی شد كه بیانگر تأثیر هنر یونان، شبه جزیره ایبری و آفریقا در اوست. وی سبك «پرتوكوبیسم» (Protocubism) را به وجود آورد كه از سوی منتقدین نقاش معاصر مورد توجه قرار نگرفت. در سال 1908، پابلو پیكاسو و نقاش فرانسوی «جرجیس‌براك» متأثر از قالب «امپرسیونیسم فرانسوی»، سبك جدیدی را در كشیدن مناظر به كار بردند كه از نظر چندین منتقد از مكعبهای كوچكی تشكیل شده است. این سبك، «كوبیسم» نام گرفت. بعضی از نقاشیهای این دو هنرمند در این زمینه آنقدر به هم شبیه هستند كه جدا كردن آنها از یكدیگر بسیار مشكل است. 
این نقاش بزرگ در سال 1918 با «الگا» (Olgo)، رقاص بالت، ازدواج كرد و در پاریس به زندگی خود ادامه داد و تابستانهایش را نیز در كنار ساحل دریا سپری می‌كرد. او از سال 1925 تا 1930، درگیر اختلاف عقیده با «سوررئالیستها» بود و در پاییز سال 1931 به مجسمه‌سازی علاقه مند شد و با ایجاد نمایشگاههای بزرگی در پاریس و زوریخ و انتشار اولین كتاب خود، به شهرت فراوانی رسید. 
در سال 1936، جنگ داخلی اسپانیا تأثیر زیادی بر پیكاسو گذاشت؛ به گونه ای ‌كه نشانه های آن در تابلوی «گورنیكا»  ( (Guernico (1937) به چشم می خورد. در این پرده نقاشی بزرگ، بی‌عاطفگی، وحشیگری و نومیدی حاصل از جنگ به تصویر كشیده شده است. پابلو اصرار داشت كه این تابلو تا زمانی كه دموكراسی كشور اسپانیا به حالت اول بازنگشته، به آنجا برده نشود. این تابلوی نقاشی به عنوان یكی از جذاب ‌ترین آثار در موزه‌ مادرید سال 1992، در معرض نمایش قرار گرفت.
در حقیقت، پیكاسو در طول جنگ داخلی اسپانیا و جنگ جهانی اول و دوم، كاملاً بیطرف بود و  با جنگیدن با هر كشوری مخالفت می‌كرد. شاید این تصور به وجود آید كه او انسان صلح‌طلبی بوده، اما تعدادی از هم عصرانش از جمله «براك» بر این باور بودند كه این بیطرفی ناشی از بزدلی‌اش بوده است. 
او با وجود كناره‌گیری از جنبش استقلال‌طلبی، حمایت كلی خود را از چنین اعمالی بیان می‌كرد و بعد از جنگ جهانی دوم به گروه كمونیست فرانسه پیوست و حتی در مذاكره دوستانه بین‌المللی در لهستان نیز شركت كرد، اما نقد ادبی گروهی از رئالیستها در مورد پرتره «استالین» (Stalin)، از علاقه پیكاسو نسبت به امور سیاسی كمونیستی كاست.
وی در سال 1940 به یك گروه مردمی پیوست. شمار زیادی از نمایشگاههای پیكاسو در طول زندگی این هنرمند و در سالهای بعد از آن برگزار شد كه مهمترین آنها در موزه هنر مدرن نیویورك (1939) و در پاریس (1955) بود. این نقاش اسپانیایی در سال 1961‌ با «جاكوئیلین‌ركو» (Jacqueline Roque) ازدواج كرد و به «موگینس» (Mougins) رفت. پابلو پیكاسو در آنجا به خلق آثار با ارزش خود همانند نقاشی، طراحی،‌ عكسهای چاپی، سفالگری و مجمسه‌سازی تا زمان مرگش یعنی هشتم آوریل سال 1973، ادامه داد. زمانی كه به سن هشتاد سالگی رسید، انرژی دوران جوانیش را از دست داده بود و بیشتر خلوت می‌گزید. همسر دوم او «جاكوئیلین‌ركو» به جز دو فرزند پیكاسو، «كلاد» و «پالوما» (Claude and Paloma) و دوست نقاش سابقش، «فرنكویس‌گیلت» (Francoise Gillot)، به هیچ كس اجازه ملاقات با او را نمی‌داد. گوشه‌گیری پابلو پیكاسو بعد از عمل جراحی پروستات در سال 1965، شدت بیشتری یافت و با به كارگیری تمام نیرویش از جسارت بیشتری در كشیدن تابلو برخوردار شد و از سال 1968 تا سال 1971، سیل عظیم نقاشیها و صدها قلمزنی بشقاب مسی در معرض دید عموم قرار گرفت. در این دوران، آثار او از سوی بسیاری از رویاپردازان نادیده گرفته شد؛ به گونه ای كه «داگلاس كوپر» (Dauglas Coper) از آثار پایانی او به عنوان آثار یك پیرمرد عصبانی در اتاق مرگ یاد می كند.
 این نقاش و مجسمه‌ساز اسپانیایی با خلق آثار خود، گام مهمی در هنر مدرن برداشت. پیكاسو در آفرینش و نوآوری سبكها و فنون نقاشی بی‌نظیر بود و استعداد خدادادی او به عنوان یك نقاش و طراح، بسیار بااهمیت است. او در كار كردن با رنگ روغن، آبرنگ، پاستل، زغال چوب، مداد و جوهر بسیار توانا بود و با ایجاد آثاری در مكتب «كوبیسم»، استعداد بی‌نظیر خود را به بهترین شكل به كار گرفت و با وجود آموزش محدود علمی (كه تنها یك سال از دوره تحصیلاتی را در آكادمی رویال مادرید گذراند)، تلاش هنرمندانه‌ای را برای تغییر جهت فكری خود به انجام رساند. از پابلو پیكاسو به عنوان «پركارترین نقاش تاریخ» یاد می‌شود. در حالی كه دوستانش به او توصیه می‌كردند كه در سن هفتاد و هشت سالگی دست از كار بردارد، اما همچنان به فعالیت خود ادامه می داد. مرگ او در حالی رخ داد كه با تعداد زیادی تابلو و آثار ارزشمند، متشكل از علائق شخصی و بدون در نظر گرفتن بازار هنر، یك ثروتمند به شمار می رفت. در سال 2003 خویشاوندان پیكاسو، موزه وقف شده‌ای را در زادگاه او یعنی «مالاگا» به نام «موسیو پیكاسو مالاگا» به راه انداختند.
پیكاسو دوره‌های هنری مختلف را گذراند كه كمتر هنرمندی به چنین تجربه بزرگی دست پیدا می‌كند. یكی از مهمترین دوره های كاری پیكاسو، «دوره آبی» بود. با وجود اینكه تعهدات كاری در فرانسه‌ اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم كمتر شده بود، شاید هیچ هنرمندی به اندازه پیكاسو در تعهد كاری خود، تلخی زندگی را تا این اندازه بزرگ نمایش نداد. این تلخی منحصراً در «دوره آبی» (1901-1904)، به اوج خود رسید. چنانكه از مجموعه رنگهای مالیخولیایی آن دوره با سایه روشن آبی و حاشیه تاریك آن بر می‌آید، بدون شك، تجربه فقر در سالهای اولیه زندگیش در پاریس و برخورد با كارگران و گدایان، تأثیر زیادی در كشیدن پرتره شخصیتها با احساس ترحم هر چه بیشتر نسبت به آنها داشته است. 
تابلوی «زن اطوكش»( Woman Jroning) در پایان دوره آبی با رنگهای روشنتر، اما همچنان با طرح غم‌افزای شامل سفید و خاكستری، فرسودگی و رنج پیكاسو را به خوبی نشان می‌دهد. طی مدت زمان كوتاهی، توجه پیكاسو از كشیدن نقاشی‌هایی با كنایه اجتماعی و مذهبی به سوی تحقیق در فضای دیگر و خلق آثاری جلب شد كه اوج آن در مكتب «كوبیسم» به ثمر رسید. پرتره «فرناند با روسری زنانه سیاه» (Fernande with a black Montilla) نمونه ای از آثار این دوره است. 
«كوبیسم» در سالهای تعیین كننده ( 14ـ1907)، به عنوان جدیدترین و بانفوذترین سبك هنری قرن بیستم بسیار مورد توجه قرار گرفت. زمان قطعی توسعه آن در طول تابستان 1911بود؛ همان زمانی كه «پابلو پیكاسو» و «جرجیس براك»، پا به پای هم و با این سبك نقاشی می‌كردند. تنگ، كوزه و كاسه میوه (Carafe, Jug and Fiuit Boul)، مراحل اولیه این سبك نقاشی پیكاسو را نشان می‌دهد. از نظر شكل و قالب، توده‌ای از وهم و خیال را در خود داشته و با اینكه از وجهه نمایشی آن كاسته شده است، اما قابل چشم‌پوشی نیست. در سیر تحولی این سبك، «براك» و «پیكاسو»، كوبیسم تحلیلی را تقریباً در موضوع اختلال حواس كامل به وجود آوردند كه در بین آثار پیكاسو، «ارگ‌زن» (Accordionist) تركیب گیج كننده‌ای از این نوع بود. چندی بعد، پیكاسو مرگ كوبیسم را با یادگاری زندگی آرام «ماندولین و گیتار» (Mondolin and Guitar) در طول مهمانی شب‌نشینی در پاریس و در حضور شركت‌كنندگان كه فریاد می‌زدند، «پیكاسو در میدان رقابت مرد»، اعلام كرد. 
طی سالهای بعد، «پیكاسو» و «براك» تصورات ذهنی بیشتری را در نقاشیهای خود به كار بردند كه معمولاً از محیط هنركده‌ها و كافه‌ها گرفته می‌شد. آنها بدون كنار گذاشتن شیوه‌های كوبیسم تحلیلی، شیوه جدیدی را توسعه دادند كه «كوبیسم تركیبی» نامیده می‌شد. در این سبك، تركیباتی را با رنگهای گوناگون به وجود آوردند و در تابستان سال 1912، براك اولین مقوایی را كه چسب و گل‌رس و چیزهای دیگر را به آن می‌چسبانند، ساخت و پیكاسو نیز در تابلوی «پیپ، گیلاس جام و عرق ویوكس» (Pipe, Glass, Bottle of vieux Marc)، از همین شیوه پیروی كرد. به این ترتیب، كدری رنگ‌ كارهای قبلی او از بین رفت.
از سال 1927 تا 1929، پابلو پیكاسو به طور استادانه‌ای، استقلال خود را در آثارش به دست آورد. از دیگر فعالیتهای او، تابلوی «كارگاه هنری» (The Studio)، به سبك «كوبیسم تركیبی» است كه به اثر توانا و برجسته ای تبدیل شده است. در تابلوی «كارگاه هنری»، تصاویر از طریق مجسمه نیم‌تنه در سمت چپ و پرتره تمام قد در سمت راست، به شكل ابتكاری و بسیار عالی قابل تشخیص است. او به حقیقت اشیای نمایش داده شده تكیه می‌كند و مجسمه نیم‌تنه در این تابلو كه سه چشم دارد، ممكن است ویژگیهای شخصیتی پیكاسو را در اثر هنری خود منعكس سازد. آنچه كه می‌توان از روی این تابلوهای پرارزش فهمید، این است كه اثر متقابل حقیقت و خیال، دغدغه مهمی در تمام طول زندگی پیكاسو بوده است.




نوع مطلب : زندگینامه هنرمندان و نویسندگان بزرگ ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
pourrashidi
یکشنبه 13 فروردین 1391
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
سیستم افزایش آمار هوشمند تک باکس
تبادل ترافیک
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای تاریخچه جهان محفوظ است